En dat terwijl de cijfers van het CBS laten zien dat in de gehele markt van vakantieparken in Nederland het aantal vakanties de afgelopen 13 jaar is afgenomen. Daarnaast is het aanbod met kwalitatief goede parken toegenomen. Er zijn diverse nieuwe parken bijgekomen en veel parken zijn gemoderniseerd. De consunent heeft dus veel keus. Daar ligt dus een flinke uitdaging.
Hoe zet de vakantieparken gigant in op groei?
Meer luxe en comfort in de bungalows en op de campings.
Dan moet je denken aan bijvoorbeeld steigerhouten meubilair, een flatscreen-televisie en goede matrassen. Een uitdaging bij deze doelstelling zijn de particuliere eigenaren. Want in de tijd dat hun huisje wordt verbouwd, kan het niet worden verhuurd. En een (deels) nieuwe inrichting is een behoorlijke investering die niet meteen is terugverdiend met een hogere huurprijs.Betere voorzieningen op het park
Dus speciale chill-zones met de nieuwste games en bungalowparken waar de kids een hoverboard kunnen huren: zo handelt Roompot om ook populair te blijven voor gezinnen met oudere kinderen.
Een kanttekening hierbij is dat een aantal parken van Roompot ten opzicht van veel parken van bijvoorbeeld Center Parcs en Landal een flinkje inhaalslag te maken hebben. Roompot kiest er wellicht voor accenten te zetten op verschillende parken.
Dus niet alles willen bieden voor alle leeftijdsgroepen, maar een park aantrekkelijker maken voor gezinnen met kleine kinderen, een ander park juist voor gezinnen met oudere kinderen en tieners, of juist meer comfort en luxe voor de oudere doelgroep.
Kleinschaligheid
Roompot koop ook kleinere campings en bouwt daar tevens vakantiehuisjes op. Een kleinschalige aanpak, die als voordeel heeft dat er snel meer locaties en variatie in het aanbod wordt aangeboden. Kleinschalige parken spreken bepaalde doelgroepen meer aan dan grote parken met 600 of meer vakantiehuisjes.Meer toeristen uit de buurlanden
Roompot vakantieparken heeft veel bungalows aan de kustlijn. En juist DIE zijn in mate name Duitsland het populairste. De vraag naar vakantiewoningen die direct aan het strand liggen is zelfs groter dan het aanbod. De marketing inspanningen in Duitsland en België zullen verder worden verhoogd.
Maar met name in Duitsland is dat een behoorlijke uitdaging - de markt is groot, en de naam Roompot is nog maar nauwelijks bekend. Dan is de inhoud van het aanbod en de kwaliteit van de vakantieaccommodaties - gecombineerd met een aantrekkelijke prijsstelling belangrijk om de gunst van de Duitse klanten te (blijven winnen.
Bron: artikel FD ¨Alleen met Koos Konijn redt een bungalowpark het niet meer¨