Op woensdag werd er een bezoek gebracht aan Landal en Belvilla en donderdag stond een bezoek aan Center Parcs op het programma.
Reden volgens de consumentenbond:
Veel reisorganisaties zetten vooraf een vinkje bij een verzekering. Sommmige zelfs bij meerdere verzekeringen. als je niet oppast zit je, zonder dat je dat wilt, aan extra kosten vast.
Betaalde opties moeten niet vooraf zijn aangevinkt. Consumenten kunnen heel goed zelf kiezen of ze een betaalde optie, zoals een verzekering, willen. Niet alleen zijn de meeste vooraf aangevinkte verzekeringen erg duur, Nederlanders zijn vaak al goed verzekerd.
Daarom is het vinkjesdag. We sturen Landal en Belvilla , die zelf hokjes aanvinken, een kooitje met een vink. De ludieke boodschap met een serieuze ondertoon is: zet het hokje open, laat het vinkje vrij!
Dus, Landal en Belvilla: Stop met vooraf aangevinkte opties! Wees eerlijk over reisprijzen.
Op Troupresse geeft Bart Crombee aan:
‘Center Parcs, Landal en Belvilla leggen bewust de regels van de ACM naast zich neer. Wij beraden ons op vervolgstappen en adviseren consumenten om in de tussentijd bij het online boeken van een vakantiehuisje alert te zijn op ongewenste reis- en annuleringsverzekeringen en lakenpakketten.’
Er is geen officiele mededeling van Landal gekomen, maar Bas Hoogland reageert wel via de twitter.
@consumentenbond Onjuist. Het is helemaal niet verboden zoals u weet ... u loopt voor op de wetgeving...( en nog dank voor het kooitje! :-)En ook in een ander bericht wordt ontkend dat Landal zou misleiden
— Bas Hoogland (@bashoogland) June 20, 2013
@LisaSnijders wij misleiden onze gasten niet, je kunt bij ons precies zien wat je moet betalen, oordeel zelf...Bron: Consumentenbond, Tourpress en Twitter Bas Hoogland
— Bas Hoogland (@bashoogland) June 17, 2013