Zijn Landal Greenparks heeft de laatste drie jaar steeds de top3 van meest klantvriendelijke bedrijven in Nederland gehaald. De meeste verzekeraars kunnen daar alleen van dromen en dus willen ze van Commercieel directeur Bas Hoogland weten hoe hij dat doet.
Aegon was een van de verzekeraars die belde of Hoogland eens langs wilde komen. Hoogland legde in een presentatie uit hoe het werkt. "Je kunt helemaal los gaan. ‘Hebben jullie ook nog directie-parkeerplaatsen?', vraag ik altijd. Ik vind dat zo erg. Het is toch achterlijk? De beste plaats is voor de directeur. Zo lang je dat toestaat, wordt het niets. Er zat iemand van de raad van bestuur in de zaal en die keek heel chagrijnig. Ik zei: ‘We gaan deze meeting regelen dat we dat afschaffen. Daar beginnen we mee'.'
...
‘Een van mijn adviezen aan verzekeraars en banken is geweest: neem andere mensen aan. Mensen die praten in klanten en niet in transacties. Als je het zelf niet leuk vindt om het klanten naar de zin te maken, dan moet je iets anders doen. Je kunt mensen aannemen die zo veel mogelijk polissen moeten verkopen of mensen die zorgen dat klanten zo min mogelijk last hebben van schade. Dat is echt een andere mindset.'
Hoe doe je dat dan?
‘Ik lees tien klachtenbrieven per week. En ik laat de rest van de organisatie ook weten dat ik ze lees. Zij weten dan ook hoe belangrijk het voor mij, voor ons, is.'
Het hele interview met Hoogland staat in AMplus 9, dat vandaag verschijnt.
Bron en hele artikel: AM Web