Landal en Roompot parken: Nieuws, Acties, Aanbiedingen en kortingen

zaterdag 27 augustus 2016

Vakantiehuisjes gaan op vliegtuigstoelen lijken: prijzen kunnen variëren per dag

Algoritmes zijn nu ook in de wereld van vakantiehuisjes in opmars: de prijs van een bungalow kan per dag variëren. Al zijn lang niet alle eigenaren zover.

liegtuigmaatschappijen en hotelketens hebben tegenwoordig econometristen in dienst die uitzoeken hoe ze hun stoelen of bedden optimaal gevuld krijgen, tegen een zo hoog mogelijke opbrengst.

Roompot Vakanties, het bedrijf dat zo’n 113 bungalowparken bezit in Nederland, maakte woensdag bekend dat het een nieuwe Franse eigenaar krijgt, PAI Partners. Hierdoor zegt het bedrijf meer geld te krijgen voor investeringen.

Zo wil Roompot flexibele prijzen gaan introduceren – een software-investering die 4 à 5 miljoen euro vergt, verklaarde directeur Jurgen van Cutsem tegenover Het Financieele Dagblad. “We werken nu nog op een traditionele manier met prijslijsten.”

Roompot loopt achter. Elders in de hospitality-wereld is ‘dynamic pricing’ al heel gewoon. Zoals bij Landal.

Brochure was de bijbel

Landal is eigendom van het Wyndham-concern, een mammoet die in 72 landen actief is met hotels en bungalowparken. De kennis van dat bedrijf past Landal sinds drie jaar ook in Nederland toe: “We hebben inderdaad mensen in dienst die algoritmes kunnen maken”, zegt commercieel directeur Erik van Essen.

Vroeger was de brochure de bijbel, vertelt hij. Prijzen lagen vast, maar dat was ook in het nadeel van consumenten. Als de vraag nu lager is dan verwacht, kan Landal prijzen verlagen. Theoretisch kan de prijs per bungalow nu per dag variëren, maar in de praktijk gebeurt dat niet: “De vraag is redelijk voorspelbaar.” Landal volgt trends in zoekgedrag; die zijn een aanwijzing voor interesse. Ook verschuivingen in vakantiedata zijn zeer bepalend.

Bron en hele artikel: Z24