Gas besparen, zonder dat gasten comfort verliezen. Het kan met de slimme thermostaatoplossing van Insmart. Speciaal voor vakantieparken ontwikkelde Insmart een systeem waarmee cv-ketels en warmtepompen op afstand uitgelezen en aangestuurd kunnen worden.
Zo kunnen vakantiebungalows beginnen met opwarmen voordat er gasten aankomen. En krijgt een monteur een melding als er onderhoud nodig is. Ook kan een mogelijke storing worden voorkomen, zonder dat een gast daar iets van merkt. Net zo belangrijk is de grote besparing van gas. In de 32 parken van Landal, waar de slimme oplossing van Insmart wordt ingezet, wordt al 13 procent gas per bungalow bespaard. Zo zetten de twee bedrijven samen grote stappen in de energie transitie. Een slimme oplossing, speciaal voor vakantieparken Nederlandse installatiebedrijven hebben een groot tekort aan monteurs en installateurs van cv-ketels en warmtepompen. En de tekorten lopen op. Tegelijkertijd zit ons land midden in de transitie naar duurzame energie. Beide uitdagingen vragen om slimme oplossingen. Daarom richtten Marjolein Böggemann en Erik Jan Jonkers samen hun bedrijf Insmart op. Marjolein: “We hebben een product ontwikkeld waarmee je verwarmingssystemen op afstand kan uitlezen. Dat begon met een module voor cv-ketels. Daarmee helpen we installatiebedrijven om hun personeel efficiënter in te zetten. Want een monteur kan eerder en duidelijker zien wanneer een cv-ketel onderhoud nodig heeft.”
Verduurzamen Landal parken
“Via een medewerker van de technische groothandel Wasco kwamen we in contact met Jan-Theo Hoeksema, team lead maintenance van Landal”, gaat Marjolein verder. “Landal is
druk bezig met verduurzamen en was op zoek naar een partij die kon helpen bij het besparen van gas en het verminderen van de CO2-uitstoot. Toen kwam Insmart in beeld. Speciaal voor vakantieparken hebben we onze oplossing doorontwikkeld. Dat kon, omdat onze oplossing een kleine module is die je tussen de cv-ketel
en thermostaat plaatst. Met onze module voor vakantieparken kun je een verwarmingssysteem slim aansturen. Dat kan een cv-ketel zijn, maar ook een warmtepomp of een hybride opstelling met een ketel en een warmtepomp. De cv-ketel of warmtepomp communiceert met de thermostaat. Die gegevens kunnen we uitlezen, maar we kunnen ook tegen de ketel praten. Zo kunnen we die opdrachten geven op afstand, zoals het voorverwarmen van een bungalow voordat er gasten komen. Dat noemen we Warm Welkom.”
Gas besparen zonder comfortverlies
De slimme oplossing van Insmart werd als eerste getest in vakantiepark Landal Rabbit Hill in Uddel. Dat begon 1,5 jaar geleden met een pilot. Jan-Theo vertelt erover: “Voor de pilot hebben we de oplossing van Insmart geïnstalleerd in 10 bungalows op ons vakantiepark. 10 andere bungalows lieten we in de bestaande situatie. Zo konden we de verbruiksgegevens van de 20 bungalows zo goed mogelijk met elkaar vergelijken. We hingen sensoren op waarmee we beweging, luchtvochtigheid, luchtkwaliteit en de temperatuur in de bungalows
konden meten. Met die data zagen we of gasten aan de thermostaatknop draaiden, de open haard aandeden, hoe laat ze gingen koken en meer.”
Kennis vergroot efficiency
“Al die gegevens zijn heel interessant voor ons”, gaat Jan-Theo verder. “Want hoe beter we weten hoe gasten onze bungalows gebruiken, hoe beter we hun comfort kunnen regelen. Zonder dat ze daar iets van merken. Ons doel was om met de oplossing van Insmart minimaal 10 procent gas te besparen, zonder comfortverlies voor onze gasten. In de pilotfase hebben we 14 procent bespaard. Een positieve verrassing. Nu de pilot is afgerond, hebben we de module van Insmart al in 32 van onze vakantieparken ingezet. Daar wordt tot nu toe 13 procent gas bespaard. De rest van onze parken volgt hopelijk snel. Goed om te weten is dat alle data anoniem verzameld en verwerkt wordt. Want naast comfort vinden we ook de privacy van onze gasten heel belangrijk.”
Altijd de juiste temperatuur
De slimme thermostaten van Insmart worden aangestuurd via een eigen platform. Marjolein vertelt erover: “Het Insmart Platform is een online platform waarmee je alle slimme thermostaten tegelijkertijd kan aansturen en beheren. Hier kan je bijvoorbeeld een maximumtemperatuur instellen voor alle bungalows en zorgen voor een Warm Welkom. Dat doen we door een koppeling te maken met het boekingssysteem van Landal. Voor de boeking start, begint de bungalow met opwarmen. Zo komen gasten altijd aan in een bungalow met een aangename temperatuur. ‘s Nachts wordt de temperatuur in elke bungalow automatisch verlaagd en in de ochtend warmt die vanzelf weer op.” “De instellingen kunnen per bungalow worden geregeld”, vertelt Marjolein verder. “Want in een bungalow voor mindervaliden of een speciale bungalow voor mensen met baby’s en hele jonge kinderen, vinden mensen het vaak fijner als het iets warmer is. En dat de temperatuur ‘s nachts iets minder daalt. Omdat baby’s en mensen die minder goed kunnen bewegen vaker stilzitten en het hierdoor sneller koud hebben. Het opwarmen van de bungalow gebeurt slim. Een ketel of warmtepomp slaat pas aan als de temperatuur onder een bepaald niveau komt, en alleen als dat nodig is. Betekent dat een bungalow niet opwarmt als die een paar dagen leegstaat.”
Tijdsbesparing
Het Insmart Platform zorgt niet alleen voor meer comfort voor gasten van Landal, het maakt ook het werk van property manager Daan Kuijpers en zijn collega’s makkelijker. Daan vertelt erover: “Voordat de oplossing van Insmart kwam hadden we in onze bungalows al slimme
thermostaten. Maar die konden we niet centraal bedienen. Als er iets aangepast moest worden, moesten we dat een voor een doen. Dat kostte veel tijd. En het zorgde voor veel verschillende instellingen in de bungalows. Nu worden alle instellingen die tijdelijk zijn aangepast aan het einde van een boeking teruggezet naar de basis. Dat is fijn, want daardoor blijft een bungalow bijvoorbeeld niet dagenlang onnodig opwarmen.”
Problemen oplossen voor ze ontstaan
“Maar wat ik echt fijn vind, zijn de preventieve meldingen”, gaat Daan verder. “Bijvoorbeeld als de waterdruk in een ketel laag is, of als er een storing is. Gasten hoeven dit niet meer aan ons te melden, want vaak hebben we al gezien dat er iets aan de hand is voordat een gast dat in de gaten heeft. Zo kunnen we problemen oplossen voordat ze ontstaan. In het Insmart Platform zien we waarschuwingen en storingen. Op basis daarvan kunnen we de urgentie bepalen. Als er een storing is sturen we meteen een monteur naar de bungalow toe. Maar dat is niet voor alle onderhoudswerkzaamheden nodig. Is de waterdruk van een bepaalde ketel bijvoorbeeld laag, maar niet zo laag dat je de ketel niet meer kan gebruiken, dan vullen we die ketel pas bij als de gasten uit de bungalow zijn vertrokken. Want we kunnen precies zien welke bungalows bezet zijn en welke niet. Zo kunnen we ons werk makkelijker plannen. Het Insmart Platform is een heel fijn systeem dat ons helpt om efficiënter te werken. En ook nog eens voor besparingen zorgt.”
Altijd verbonden met narrowband-IoT.
De slimme thermostaatoplossing van Insmart werkt via narrowband-IoT van Odido. Thijs van de Sande, IoT business development manager bij Odido, vertelt erover: “Narrowband-IoT is een techniek die speciaal is bedoeld voor machine-to-machine communicatie. Met deze techniek worden datapakketjes efficiënt verzonden via een lage frequentie. Dat zorgt ervoor dat er verbinding mogelijk is op moeilijk bereikbare plekken, zoals onder de grond of in een goed geïsoleerde bungalow. Narrowband-IoT werkt over een apart deel van ons mobiele netwerk. Daardoor kan het zijn dat je met je mobiele telefoon geen bereik hebt op een bepaalde plek, maar dat je IoT-apparaten wel verbonden zijn. Ons NB-IoT-netwerk is landelijk dekkend. En met roaming of het laden van lokale profielen kun je er ook verbinding mee maken over de grens. Dat maakt het een goede oplossing voor vakantieparken. Voor Insmart leveren we ook een beheerplatform waarmee de mobiele verbinding zelf kan worden beheerd, zonder tussenkomst van Odido. Dat zorgt voor meer efficiëntie.”
Gebruiksgemak
“Narrowband-IoT is een oplossing voor optimale en betrouwbare dataverbindingen”, vult Marjolein aan. “Dat maakt het een hele geschikte oplossing voor ons. Want met narrowband-IoT zijn we niet afhankelijk van WiFi en kan onze oplossing overal online komen. En het installeren is heel makkelijk. In de module zit een speciale IoT-simkaart van Odido en op de module zit een QR-code. Zodra de module tussen de cv-ketel of warmtepomp en de thermostaat is geplaatst, meld je die met de QR-code aan op het netwerk van Odido. De module weet nu bij welk park die hoort en is binnen een paar minuten online. Daarna koppel je de module aan de juiste bungalow in het park. En vanaf dat moment kan de ketel of warmtepomp op afstand uitgelezen en bestuurd worden.”
Fijne samenwerking
Insmart zocht een operator die een NB-IoT-oplossing kon bieden. Dat werd Odido. Marjolein vertelt over de samenwerking: “Wat ik fijn vind, is dat Odido goed begrijpt wat voor bedrijf Insmart is. Een groeiend bedrijf dat flexibiliteit nodig heeft. En het is een partner die meedenkt over de best passende oplossing. Odido snapt ons bedrijf, ons product en wat we nodig hebben van een operator om flexibel te kunnen groeien. Ik ben heel blij met onze samenwerking".
Bron: Landal