Landal GreenParks heeft een uitstekend jaar achter de rug. De vakantieaanbieder werd in 2017 niet alleen uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Leisure Bedrijf van Nederland, er werd groei bereikt in zowel Nederland, Duitsland, België als Denemarken. De totale omzet steeg tot 448 miljoen euro.
Uitbreiding in binnen- en buitenland
Landal GreenParks breidde uit met drie vakantieparken in Groot-Brittannië, introduceerde de grootste indoor waterglijbanen ter wereld op
Hof van Saksen en investeerde bovendien 25 miljoen euro in de vernieuwing van accommodaties, restaurants en andere faciliteiten. Voor de komende jaren is een investeringsbedrag van 300 miljoen euro gereserveerd voor verdere nieuwbouw en uitbreiding op bestaande parken, nieuwe parken en het verduurzamen van bestaande parken.
Kwaliteitsverbetering
Bovendien wordt 197 miljoen euro gestoken in kwaliteitsverbeteringen, uitbreidingen en nieuwbouw op bestaande parken, waarvan 39 miljoen euro in de bouw van 74 nieuwe energieneutrale woningen op
Landal Mont Royal (Duitsland) en de tweede fase van het meest duurzame recreatiepark van Nederland,
Landal De Reeuwijkse Plassen.
Voortdurende aandacht voor vernieuwing en innovatie is belangrijk voor de gehele recreatiesector, vindt Landal GreenParks. "De afgelopen jaren hebben we al veel geïnvesteerd in kwaliteit samen met onze eigenaren en partners. Daardoor kunnen we onze gasten nu meer keus bieden, in mooiere en meer luxe accommodaties en betere faciliteiten in een groene natuur. Dat zien we terug in de waardering en het herhalingsbezoek van onze gasten," aldus Thomas Heerkens, algemeen directeur van Landal GreenParks. "Bij al onze investeringen maken we duurzame keuzes. We willen in 2030 volledig klimaatneutraal opereren en zijn daarbij goed op weg: alle parken hebben een Green Key certificaat voor duurzame bedrijfsvoering en ons duurzaamheidsbeleid leverde ons de titel MVO Manager van het Jaar 2017 op."
Nieuwe restaurants
In 2016 en 2017 is in een aantal parkrestaurants in Nederland en Duitsland gestart met de formule 'Natuurlijk samen eten en drinken'. Die sluit aan op de groene ambities van Landal GreenParks. Doel is dat de gast de natuur, die hij om zich heen beleeft, ook proeft op zijn bord. In 2018 krijgen nog meer restaurants deze formule, zodat eten en drinken een nog belangrijker onderdeel wordt van vakantie ervaring.
Internationale groei
Vorig jaar werd in de markten waar Landal actief is gemiddeld 12 procent omzetgroei gerealiseerd: Nederland (+8 procent), Duitsland (+17 procent), België (+10 procent) en Denemarken (+6 procent). In Nederland is Landal GreenParks marktleider en het meest bekende en sterkst groeiende merk onder de bungalowparken. De groei van de markten buiten Nederland komt door extra marketinginspanningen om meer gasten voor Landal GreenParks te interesseren. Dat gebeurt onder meer met een nieuwe, internationale campagne, die duidelijk maakt waar Landal GreenParks voor staat en wat men van een verblijf op een van de parken kan verwachten. Onderzoek wijst uit dat zowel Belgen, Duitsers, Denen als Nederlanders de natuurlijke ligging, het groene karakter, de kwaliteit van de accommodaties en de gastvriendelijkheid op de parken de belangrijkste onderscheidende kernmerken vinden ten opzichte van andere aanbieders. De campagne stimuleert gasten om de verhalen over hun ervaringen midden in de natuur te delen onder het motto: 'Met welke verhalen kom jij thuis? Ontdek wat groen kan doen."
Digitale communicatie
Diverse onderzoeken naar consumentengedrag laten zien dat het oriëntatie- en boekingsgedrag van gasten sterk digitaliseert. Landal GreenParks ziet dit terug in het grote aandeel online boekingen van ruim 70 procent, dat nog steeds verder stijgt. Als eerste aanbieder van bungalowvakanties is Landal gestopt met het verspreiden van een brochure, omdat de website en online communicatie de rol van inspiratiemedium voor gasten hebben overgenomen. Met de eind vorig jaar gelanceerde Landal app komt Landal GreenParks steeds gemakkelijker met gasten in contact. De app informeert gasten over activiteiten op en rond het park en biedt suggesties voor vakanties die passen bij hun wensen.