Onderzoeker Kees van der Most ziet voor 'de jaren 20' van deze eeuw een revival van de Vakantie in eigen land. Dat heeft niet alleen met de coronacrisis te maken, maar ook met diverse andere maatschappelijke trends en ontwikkelingen.
Zeven redenen voor revival van binnenlandse vakanties
In de toekomstvisie worden de volgende zeven redenen genoemd voor de verwachte groei van binnenlandse vakanties:
- Groei korte vakanties: De Nederlandse vakantiemarkt zal de komende jaren – na herstel van de coronacrisis - beperkt kunnen groeien.
- Groeiend aantal 65+-ers: Het aantal senioren zal de komende tien jaar flink in aantal groeien.
- Grotere kans op mooi zomerweer: Lekker zomerweer is voor veel Nederlanders een argument om voor een buitenlandse vakantie te kiezen.
- Duurzaamheid wint aan belang: Klimaatverandering zal ook op andere punten een steeds grotere impact op het vakantiegedrag krijgen.
- Opkomst van elektrische auto: In 2030 zal volgens ramingen van de ANWB zo’n 25 à 30% van de auto’s elektrisch zijn. De beperktere actieradius van elektrische auto’s zal voor autovakantiegangers een stimulans vormen om dichterbij huis op vakantie te gaan.
- Nieuwe verblijfsconcepten: De laatste jaren zien in eigen land veel innovaties het licht; vooral in de verblijfsrecreatieve sector.
- Beter imago van een vakantie in eigen land: Werd je vroeger wat meewarig aangekeken als je in eigen land op vakantie ging (poor men’s holiday); dit imago begint te verdwijnen.
Bron en hele artikel: Pretwerk
of kiest u liever voor Center Parcs of Roompot!